Prof. Dr. Hayrettin Karaman, Yeni Şafak gazetesindeki son köşe yazısında okurlardan gelen soruları cevapladı. Okurların katılım bankalarına ilişkin sorularını cevaplayan Karaman’ın cevaplarını alıntılıyoruz.
“Hayreddin Hocam, ben sitenizi ve gazete yazılarınızı, verdiğiniz fetvaları yıllardır okuyan, amel eden biriyim. Bizim gibi sıradan, İslâmî ilim tahsil etmemiş Müslümanların anlayabileceği şekilde yazılarınızı yazdığınız için ayrıca çok teşekkür ederim. Allah razı olsun.
Elimdeki parayı yastık altında tutmak yerine harama girmeden değerlendirmek istiyorum hocam.
Sitenizde kâr payı, katılım bankasında altın hesabı ve katılım bankası ile ev almanın caizliği hususunda eski yazılarınızı okudum ama yazılar yakın tarihli olmadığı için ben de günümüzde yapılan işlemlerin caizliği hakkında yatırım öncesi danışmak istedim. Kuveyt Türk Katılım Bankası ile bankacılık işlemlerini gerçekleştiren biriyim.
Soru
Diyanet’in fetvasını okudum. Orada altın hesabı açtırmak hakkında genel hükümlerden bahsedilmiş. Katılım bankasından fiziki altın istediğinde verilmesi gerekli gibi genel hükümler bildirilmiş ama günümüzde fıkhen bu işlemi katılım bankalarının uygun yapıp yapmadığından bahsedilmemiş. Katılım bankalarının altın hesabından altın almak yükselince internet ortamında bu altını satmak caiz midir? Günümüzdeki şekliyle katılım bankaları bu işlemi fıkha uygun bir şekilde gerçekleştiriyor mu? Gönül rahatlığıyla katılım bankaları altın hesabı açtırabilir miyiz?
Cevap
Katılım bankaları altın hesabı konusunda da ilim heyetinin fetvasına göre hareket ediyor.
Bankadaki altın hesabınızda mevcut altınınızı piyasayı takip ederek, ucuzladıkça almanızda ve pahalanınca satmanızda bir sakınca yoktur; yeter ki, bu alım ve satım rayiç bedel ile ve vadeli değil, peşin olsun.”
Katilim kar payları ile alakali cevap verseniz hoca
Bir başkasının adına altın hesabı açmak ve onun parası ile altın hesabı almak yanlız kişi kendisinin üzerinde altın hesabını biliyor ama parayı yatıran kişinin kâr payı alındığını bilmiyor parayı yatıran kışi kar payını alması haramıdır